• New York, New York!

    27 October, 2015 | Föremål, Utställning | 0 kommentarer

    Plötsligt stod han bara där och log mot mig med sitt milda ansikte, nog hade han väntat på mig! Hans vänliga blick var dock fästad på en punkt långt bortom mig, i årtusenden har hans ögon fridfullt vilat på horisonten. Bakom honom bildade rader av kungliga skulpturer en skog, alla var för sig upplysta i den dunkla utställnings-salen som vore de skimrande ädelstenar i ett sammetssvart skrin. Farao-statyerna hade denna dag samlats just här, på The Metropolitan Museum of Art i New York,  för att ingå i en exposé om det forna Egyptens mellersta rike.

    Chapelle Blanche Karnak

    Det “Vita kapellet” lät uppföras av Sesostris I i Karnak för att fira hans 30-års jubileum på tronen. (Foto: Sébastien, Wikimedia Commons).

    En gång i tiden var han en av det gamla Egyptens stora faraoner, Sesostris I. Som den andre kungen i den 12e dynastin (1900-talet f Kr) regerade han som farao i hela 45 år. Militära expeditioner söderut utvidgade Egyptens kontroll ända till Nilens andra katarakt i kulturområdet Nubien. I väster motade han bort libyerna och i norr säkrade han handelsvägarna med Syrien. Stenbrott och gruvor öppnades, guld och andra lyxvaror flödade genom landet. Sesostris byggde tempel och andra monument i hela Egypten. De äldsta resterna av den mäktiga Amun-helgedomen i Karnak tillskrivs Sesostris. En guldålder följde i hans spår. En period av politisk stabilitet, välgång och ett oöverträffat konsthantverk kom att hålla i sig i många, många år. I dag kallar vi det för det Mellersta riket.

    Tiderna gick, dynastier och riken avlöste varandra. Orostider växlade med nya blomstringsperioder. Statyer och byggnadsverk rasade samman och stenblocken återanvändes av efterkommande kungar. Fragment av de äldre faraonernas minnesmärken blev bokstavligen byggmassor för senare tiders regenter. Resterna av Sesostris statyer hamnade i marken och glömdes bort.


    Abu Simbel.beskuren

    Flytten av templen i Abu Simbel. Foto: Per-Olov Andersson.

    På 1960-talet hotades en rad forntida tempel och gravar i Nubien av förstörelse då man byggde den höga dammen i Assuan i södra Egypten. Genom UNESCO gick många länder samman i en räddningsauktion för att bevara monumenten och gräva ut de områden som hotades av de stigande vattenmassorna. Sverige var ett av dessa länder som medverkade både med arkeologiskt arbete i norra Sudan och vid flytten av templen i Abu Simbel på den egyptiska sidan om landsgränsen. Som tack för hjälpen fick Sverige en ypperligt fin gåva från den egyptiska staten – huvudet av en kolossalstaty man hittat i just Karnak-templet. Det var en av Sesostris gamla statyer.

    Dagens nyheter 13e mars 1973 rapporterar om statyhuvudet som nyligen packats upp i Sverige. Valet av attributet “sträng” i rubriken kan möjligen anspela på de tydligt markerade linjerna i ansiktet.

    Sedan 1972 har statyhuvudet av Sesostris varit en av Medelhavsmuseets stora stoltheter. Under åren i Stockholm har han beundrats av publiken, skärskådats av experter, figurerat i dagspressen och prytt omslag till museikataloger. Visst är han speciell, Sesostris? Hans lugna och värdiga utstrålning accentueras av de milda färger en forntida  hand strukit på den gyllene sandstenen. Hans kinder är fortfarande rosiga av ockran som en gång färgat hans ansikte mörkrött. I pannan sitter den solgula kobran och skyddar kungen mot hans fiender i all evighet. Huvudet är krönt av den röda och vita dubbelkronan som signalerar att dess bärare är den rättmätiga härskaren över hela det egyptiska riket.

    En vacker dag för några år sedan damp en låneförfrågan ner hos Medelhavsmuseet  från ett större museum i USA. Genom att låna in konstverk från ett trettiotal institutioner runt om i världen skulle man nu för första gången göra en större utställning helt ägnad åt det Mellersta riket – en tidsperiod som oförtjänt hamnat lite i skymundan mellan Gamla rikets pyramider och Nya rikets Tutankhamun. För denna utställning ville de förstås låna Sveriges egen Sesostris!

    Många kollegor har med möda och varsam hand packat ned, transporterat och monterat det ömtåliga statyhuvudet under dess resa till andra sidan Atlanten och nu var det äntligen dags! Jag själv hade äran att anlända precis till vernissagen. Utställningens första rum gav den historiska introduktionen, berättelsen om kungarna i den 11e dynastin och hur de, långt efter det Gamla rikets fall, åter lyckades ena landet till ett sammanhållet rike. Spänd av förväntan rundade jag hörnet som som skulle leda mig in i den stora hallen där den 12e dynastins faraoner presenterades. Som ett stort släktkalas hade de samlats där, majestätiska byster och kungastatyer från när och fjärran. Längst fram, på ett högt podium, tronade en av utställningens höjdpunkter. Precis där mötte mig det där leendet jag alltid så väl känner igen!

    Ancient Egypt Transformed: The Middle Kingdom öppnade den 12 e oktober på The Metropolitan Museum of Art. Utställningen visas till och med den 24e januari 2016. På Medelhavsmuseet visas under samma period farao Sahure som är ett utbyteslån från samma institution.

     

     

     

     

     

    CarolinCarolin Johansson arbetade som intendent för Egypten på Medelhavsmuseet i Stockholm. Carolin har en magisterexamen i egyptologi.