• Miniutställning om Circular Fashion på Världskulturmuseerna

    8 mars, 2017 | Föremål, Mode, Utställning | 2 kommentarer

    I december förra året kontaktade vi sex olika modeskapare som vi menade representerar circular fashion. De har valt att arbeta med hållbara material och tillverkningsprocesser. Vi vill visa att det finns mycket inspiration och kunskap att hämta i Världskulturmuseernas samlingar. De fick därför några utvalda exempel på föremål och bilder som vi bad dem reagera på. I nästa steg fick ni välja den design ni ville se i Göteborg och i Stockholm. Nu finns de på plats.

    Textilkonservator Anna Javér förbereder anoraken.

    På Världskulturmuseet i Göteborg finns nu en liten utställning i anslutning till butiken vid entrén som visar skor från Po-Zu tillsammans med en tarmskinnsjacka från Grönland.

    På Etnografiska museet i Stockholm kan man tillsammans med José Hendos klänning av barktyg se föremål ur samlingarna – också av barktyg.

    Längre ner kan du se bilder från installationen i Göteborg och Stockholm.

    Po-Zu

    Övre tv: Man i anorak, Alaska (?), tidgt 1900-tal. Foto: Lomen Bros. LOC 02275. Th: skor från Po-Zu. Nedre tv: anorak från Alaska, 1928.07.0066.

    Po-Zu är ett London-baserat skoföretag som tillverkar skor av hållbara och ekologiska material. Namnet kommer från japanskan, ポーズ, som betyder “pausa”. De vill erbjuda dig och dina fötter vila från den hektiska vardagen samtidigt som de vill bidra till att stoppa skoindustrins miljöförstörelse.

    José Hendo

    Övre bild tv: huvudbonad av bark, Indonesien. Th: dräkt av barktyg från José Hendo. Nedre bild tv: Foto från Ngati-Makea Karika, Nya Zeeland. Från vänster: Makea Karika Tavake Ariki (Te Au O Tonga – Rarotonga), Te Kakite och [okänd]. Bilden är från någon gång 1888-1910 (fotograf okänd).

    José är född i Uganda men har sin bas i London. Hon har under många år arbetat aktivt och medvetet för att producera ekologiskt och etiskt hållbart mode. Bland annat har hon arbetat mycket med barktyg.

    Installation i Göteborg

    Skor av ananasfibrer (Piñatex™)  från Po-Zu. Världskulturmuseet, Göteborg.

    Textilkonservator Anna Javér sätter ljuset. Världskulturmuseet, Göteborg.

    Klimat och ljus mäts i montern.

    Klimat och ljus mäts i montern. Världskulturmuseet, Göteborg.

     

    Installation i Stockholm

    Föremålsantikvarie Emma Andersson och konservator Christian Stadius har precis packat upp dräkten från José Hendo.
    Etnografiska museet, Stockholm.

    Föremålsantikvarie Emma Andersson rättar till de sista detaljerna.
    Etnografiska museet, Stockholm.

    Dräkten är slutligen på plats bredvid montern med föremål av barktyg. Etnografiska museet, Stockholm.

    Dräkten är slutligen på plats bredvid montern med föremål av barktyg.
    Etnografiska museet, Stockholm.

    Montrarna finns på plats på Etnografiska museet i Stockholm och Världskulturmuseet i Göteborg under mars månad. Välkommen!

    Om projektet

    Projektet skapades av Världskulturmuseerna i samarbete med The Swedish Digital Identities Programme (#swedip). Arbetsgruppen är: Michael Barrett, Gabriel Franzén, Magnus Johansson, Lena Stammarnäs och Johanna Väpnargård, med hjälp från Jennifer Lindblad och Malin Hultman. Läs mer på IDEK.se.

    Utställnigen har inspirerats av begreppet “circular fashion” (sv. cirkulärt mode), ett nytt begreppt som vuxit i popularitet under de senaste två åren. Termen “circular fashion” (cirkulärt mode) myntades och definierades under våren 2014 av Dr. Anna Brismar (ägare av konsultföretaget Green Strategy och online-plattformen circularfashion.com). Speciellt har vår utställning inspirerats av definitionen av och de 16 huvudprinciperna för cirkulärt mode, som finns presenterades på hemsidan circularfashion.com.

    I huvudbilden syns utställningsproducent Lena Stammarnäs och konservator Anna Javér.

    Taggar:

    author photo

    Magnus Johansson är sedan 2008 digitaliseringskoordinator vid Världskulturmuseerna. Han är arkeolog i botten och har tidigare arbetat vid Riksantikvarieämbetet.