• På jakt efter den bortglömde konstnären Gunnar Widforss

    16 juni, 2014 | Föremål | 3 kommentarer

    Fredrik Sjöberg är en personlig favorit och ett av skälen är de helt eller halvt bortglömda personer som han gräver fram ur arkiven, personer som inte sällan återfinns i våra samlingar. Den första boken jag läste av honom var Flugfällan som bland annat handlar om entomologen René Malaise vars samlingar finns på flera museer, inte minst på Världskulturmuseet i Göteborg (se 1935.39) och på Etnografiska museet i Stockholm (se 1935.20). Men i Flugfällan omnämns även den svensk-amerikanske konstnären Gunnar Widforss.  Det här kommer att handla om jakten efter Gunnar i samlingarna.

    Widforss lät som en spännande figur. En okänd svensk-amerikansk konstnär född 1879 och verksam under förra seklets inledande årtionden. Framför allt målade han landskap i Arizona och blev känd som nationalparksmålaren. Fanns det möjligen några spår från honom i våra samlingar? Jag knappade in namnet i vår Sök i samlingarna men fick inte träff på Gunnar. Men jag fick träff på hans far Mauritz Widforss som en gång grundade vapenaffären Mauritz Widforss. Jag snokade vidare i detta spår för att se om jag kunde hitta något omnämnande av Gunnar. Istället fick jag fram att Mauritz rörelse köptes upp av Ehrling Persson 1968. Han hade sedan tidigare damklädesbutiken ”Hennes” och genom detta köp var grunden till framgångssagan Hennes & Mauritz lagd. Så där är det jämt tycker jag, man söker något och hittar inget men väl något annat som ofta är minst lika intressant. Vapenaffären levde dock vidare under namnet Widforss och finns fortfarande kvar än idag. Den ligger faktiskt nästan mitt emot ett av våra museer, Medelhavsmuseet, på Fredsgatan. Men varför fick jag träff på Gunnars pappas vapenbutik i vår databas? Jo, år 1930 sålde denna butik en japansk pilbåge och en marockansk dolk till Etnografiska museet (se samling 1930.10).

    Men Mauritz var inte den enda Widforss i databasen, jag fick även träff på Gunnars bror Nils som donerat ”harpunpilar, pilar och pilskaft från Belgiska Kongo” (se samling 1930.03). Nils arbetade i faderns butik och vi kan nog anta att det även är han som ligger bakom försäljningen av pilbågen och dolken samma år. Om Nils står det följande i vår databas:

    Nils Johan Widforss, född 3 november 1880, kapten, son till grosshandlare Mauritz Widforss (M. Widforss vapenhandel) och Blenda Carolina Weidenhayn, bror till konstnären Gunnar Widforss. Nils var direktör i Mauritz Widforss H-A-B 1925-1938. Enligt Vem är Vem, Stockholmsdelen 1945 gjorde han studieresor till Tyskland och Frankrike och han gjorde även ”sex tropikresor”. Han gifte sig 1907 med Marie Louise Ahlgren.

    Men inga spår av konstnären själv i samlingarna. Än.

    Tiden gick och Gunnar Widforss föll i glömska hos mig. Men några år senare, närmare bestämt i julas, fick jag Flyktkonsten, en annan av Fredrik Sjöbergs böcker som inte bara nämner Gunnar i förbifarten utan där Gunnar Widforss är självaste huvudpersonen. Det är en för övrigt mycket underhållande bok som jag varmt rekommenderar. Det framgick i denna bok att Widforss tavlor var oerhört eftertraktade i USA och numera kostade en mindre förmögenhet därborta men att man i Sverige fortfarande kunde komma över tavlor relativt billigt. Det får väl antas ha förändrats genom Fredriks bok. På jobbet nämnde jag för en kollega som jag visste kände Fredrik eftersom de båda bor på Runmarö, att jag höll på att läsa Flyktkonsten. Då nämnde hon att det skulle finnas en tavla av Widforss i samlingarna på Etnografiska. Men hon trodde tyvärr inte att den blivit fotograferad. Däremot var hon ganska säker på att den ingick i samlingarna från Travellers Club. Att jag alltså inte fått träff på Gunnar när jag först sökte måste således ha berott på att uppgiften om Gunnar helt enkelt inte fanns med i databasen. Men nu hade kollegan gett mig en annan ingång: Travellers Club-samlingen! Så tillbaks till databasen! Jag begränsade min sökning till endast den samlingen och så sökte jag på ”målning”. Sökresultat: ”Ingaträffar”. Hmm. Då försökte jag med ”tavla”. Och se där, där var ju en tavla! Och det fanns till och med en bild! I beskrivningen stod det ”Otydlig signatur: ”Widfor..”. Att jag aldrig lär mig att man endast ska söka på början av namn och ord!

    Tavla av Gunnar Widforss

    1984.05.0280. Tavla av Gunnar Widforss från Etnografiska museets samlingar.

    Om det finns bilder på personer som omnämns i databasen brukar jag lägga in sådana bilder. Det kan vara bilder som vi själva har i våra bildsamlingar men det kan även vara bilder på nätet förutsatt att upphovsrätten är utgången eller att de är märkta med en licens som tillåter det. Och eftersom vi inte tycktes ha några bilder på Gunnar bland våra digitaliserade bilder, eller ens bland våra ännu inte digitaliserade bildsamlingar, så googlade jag. Jag hittade bilder på en amerikansk hemsida, www.gunnarwidforss.org, men det stod på sidan att inget material fick återanvändas utan tillstånd. Så jag skickade iväg ett mail och frågade om det var möjligt för oss att använda bilden. Efter någon veckas tid fick jag svar. Och det var ett riktigt spännande svar! Det visade sig att hemsidan jag hamnat på, Gunnarwidforss.org drivs av en Alan Petersen i Arizona som är en riktig Widforss-entusiast. Han var otroligt glad att få kännedom om vår Widforss-tavla och berättade att just den tavlan var en av dem som Widforss hade ställt ut i sin stora utställning i Washington 1924. Sjöberg skriver om denna utställning i Flyktkonsten. Och det fanns bildbevis för detta! Tavlan syntes på en bild i en artikel i Veckojournalen. Han hade dessutom skannat artikeln och bifogade den i mailet. Och visst var det den tavlan! Sådana här sammanträffande älskar vi museimänniskor!

    Men hur hade tavlan egentligen hamnat hos oss? Eller snarare hos Travellers Club? Alan Petersen var nyfiken och vi blev givetvis också nyfikna. Ja, Travellers Club är en historia i sig, den får jag berätta mer om någon annan gång, men tyvärr hade vi inte skrivit in någon dokumentation i databasen så kollegan och jag gav oss in i arkivet och började rota fram den dokumentation som fanns där vilket till stor del bestod av sammanställningar och lappar av förre museichefen Karl Erik Larsson som ägnat mycket tid åt just Travellers Club samlingen. En rörig historia med förvirrande numrering men vi hittade tavlan i detta virrvarr. Och det visade sig att tavlan kom från en medlem i Travellers Club, nämligen kaptenen ”K Widforss”. Vem var då denna kapten?

    Artikel från Veckojournalen 1924

    Artikel från Veckojournalen 1924. Tavlan nere till vänster är samma tavla som nu finns på Etnografiska museet.

    Det är nog inte svårare än att det rör sig om Gunnars bror Nils. Han var nämligen medlem i Travellers Club. ”K. Widforss” står sannolikt för Kapten Widforss, eller så är det en ren felskrivning, alternativt feltolkning. Också Alan Petersen fann detta för troligt.

    Fotnot: Porträttet av Widforss är från Gunnar Widforss Catalogue Raisonné Project. Det finns andra tavlor av Widforss på andra svenska museer, t.ex. Nationalmuseum och på Nordiska museet.

    Taggar:

    author photo

    Magnus Johansson är sedan 2008 digitaliseringskoordinator vid Världskulturmuseerna. Han är arkeolog i botten och har tidigare arbetat vid Riksantikvarieämbetet.